Header OverviewPage
Kennisbank - Fiscaal advies

Youngtimerregeling: leeftijd naar 25 jaar in 2027 – wat betekent dit voor jou?

Heb jij een oudere auto van de zaak? Dan is het belangrijk om te weten dat de leeftijdsgrens binnen de youngtimerregeling gaat veranderen. In 2026 stijgt de leeftijd naar 16 jaar en vanaf 2027 zelfs naar 25 jaar. Dit heeft directe gevolgen voor de bijtelling die jij betaalt.

Case

Wat is de youngtimerregeling?

Heb jij als IB-ondernemer, dga of werknemer een auto van de zaak die ouder is dan 15 jaar (gemeten vanaf de datum van eerste toelating)? Dan geldt in 2025 de youngtimerregeling.

Dat betekent:

  • Je betaalt 35% bijtelling

  • Niet over de oorspronkelijke cataloguswaarde

  • Maar over de waarde in het economisch verkeer (dagwaarde)

Dit is vaak gunstig, omdat de dagwaarde van oudere auto’s een stuk lager ligt.

Verhoging leeftijd youngtimer in 2026 en 2027

De Tweede Kamer heeft een wetswijziging aangenomen die de leeftijdsgrens verhoogt:

  • 2026: youngtimer vanaf 16 jaar

  • 2027: youngtimer pas vanaf 25 jaar

Hierdoor vallen veel auto’s tijdelijk of zelfs langdurig buiten de gunstige regeling.

Overgangsregeling in 2026: extra voordeel

Voor 2026 geldt gelukkig een overgangsregeling. Deze is bedoeld voor auto’s die in 2025 vijftien jaar oud worden of al zijn.

De regeling houdt in:

  • De youngtimerregeling blijft in heel 2026 gelden

  • Ook als de auto in 2026 nog geen 16 jaar oud is

  • Je mag dus blijven rekenen met 35% van de waarde in het economisch verkeer

Voorwaarde

De auto moet in 2026 bij dezelfde werknemer of ondernemer ter beschikking staan als in 2025.

Keuzemogelijkheid

Is het gunstiger om:

  • 25% van de cataloguswaarde te gebruiken in plaats van

  • 35% van de dagwaarde?

Dan mag je daarvoor kiezen. Deze keuze is waarschijnlijk alleen mogelijk zolang de auto nog geen 16 jaar oud is.

Rekenvoorbeeld: wat betekent dit voor jou?

Stel:

  • De auto is voor het eerst in gebruik genomen op 30 september 2010

  • Cataloguswaarde: € 50.000

  • Waarde in het economisch verkeer in oktober 2025: € 8.000

Vanaf oktober 2025

Je bijtelling wordt:

  • € 233,33 per maand
    (35% van € 8.000 / 12)

In plaats van:

  • € 1.041,67 per maand
    (25% van € 50.000 / 12)

In 2026

Zonder overgangsregeling zou je van januari t/m september 2026 weer € 1.041,67 bijtelling hebben.
Dankzij de overgangsregeling mag je echter het hele jaar 2026 rekenen met:

  • € 233,33 per maand

Vanaf januari 2027

Door de verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar vervalt de youngtimerregeling voor deze auto.
Je bijtelling wordt dan weer:

  • € 1.041,67 per maand

Let op bij aankoop van een oudere auto van de zaak

Heb jij al een oudere auto van de zaak of ben je van plan er één aan te schaffen?

Houd dan rekening met deze wijzigingen, want vanaf 2027 kan de bijtelling fors hoger uitvallen.

Waarom wordt de leeftijdsgrens verhoogd?

De verhoging van de leeftijdsgrens is ingevoerd om budget vrij te maken. Dit budget wordt gebruikt om in 2026 en 2027 toch een lagere bijtelling voor volledig elektrische auto’s mogelijk te maken.

Gerelateerde artikelen