Case orange
Klanten & cases

"Op het moment dat je het gesprek met elkaar aangaat, openen er deuren."

Eindhoven365

Dé (city)marketingorganisatie van de stad Eindhoven. Sinds de oprichting in 2011 focussen ze zich op de positionering en ontwikkeling van het merk Eindhoven. In de loop van de jaren is er veel veranderd; de stad is niet alleen grootser en internationaler geworden, maar ook verrijkt met nieuwe bewoners, hotspots en evenementen. Nina en Marjolein spraken Cuno Groenewoud, General Manager bij Eindhoven365, hierover.

Case Graphic orange DSC 6859 kopiëren
Case

"De afgelopen jaren hebben we gefaseerd gebouwd aan de identiteit en het imago van de stad,” vertelt Cuno trots. “In de eerste fase lag de focus op de ontwikkeling van het merk Eindhoven en hoe dit uit te dragen. Er is toen een gewaagde keuze gemaakt. Het merk is vrijgegeven en beschikbaar gesteld aan iedereen die het wil gebruiken. Dit maakt dat je het overal - in en buiten de stad - voorbij ziet komen. Daarnaast zijn we, voor zover we nu weten, internationaal de enige stad die hetzelfde merk voert voor zowel de gemeentelijke als marketing identiteit. Toen dit geland is, zijn we ons gaan richten op de activering van het merk richting de verschillende doelgroepen. Het doel is om hen aan elkaar én met de stad te verbinden. De focus ligt daarmee ook op het menselijke- en niet alleen op het economische aspect. Natuurlijk blijven we gericht op het aantrekken van toeristische bezoekers. Dit levert een belangrijke economische impact zoals directe bestedingen en veel praktisch geschoolde werkgelegenheid, maar we doen ook onderzoek hoe we de toeristische propositie meer kunnen verduurzamen. Een complex maar maatschappelijk zeer relevant onderwerp. Daarnaast richten we ons op het activeren van inwoners, het verbinden en behouden van talenten en dragen bij aan het beter integreren van (inter)nationale nieuwkomers in Eindhoven.

Een geweldig initiatief! Hoe ben je uiteindelijk in contact gekomen met Wesselman?

“Marjolein en ik waren beide onderdeel van Jong Management VNO-NCW. Het is mooi dat je binnen dit netwerk ook vraagstukken kunt delen. Ik wilde de organisatie inrichten op een manier die past bij onze strategie, maar liep tegen een ontwikkelingsvraagstuk aan. Een wederzijdse kennis in het netwerk wees me erop dat Marjolein met hem aan een vergelijkbaar vraagstuk had gewerkt. Zo zijn we uiteindelijk in gesprek geraakt. We hebben het vraagstuk onderzocht en dat vormde het startpunt van een heel traject."

"De strategie vroeg om een andere focus," vertelt Cuno openhartig. "Iedereen binnen het team - dat inmiddels uit twaalf man bestaat - heeft zijn of haar eigen expertise. Van contentmarketing tot strategiebepaling en van project- tot campagnemanagement. Deze expertises zijn in zogenaamde 'T-profielen' gecombineerd met de verantwoordelijkheid voor een programmalijn en doelgroep. Dat creëert hele interessante rollen en het geeft veel ruimte voor eigenaarschap. We hebben alles kritisch bekeken en aan de samenstelling van het team gewerkt op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom."

“De veranderingen vroegen om aanpassingsvermogen van de mensen die er werken,” voegt Marjolein daaraan toe. “Medewerkers waren zoekende in de samenwerking. Profile Dynamics, een tool waar we bij Wesselman veel mee werken, geeft inzicht in persoonlijke drijfveren van medewerkers en hoe deze doorwerken binnen teams. Dat is een hele goede tool in deze situatie. Het houdt iedereen scherp, up-to-date en betrokken!”

“De rapportages zijn super helder,” vertelt Cuno. “Dat het makkelijk te begrijpen is, maakt dat je je hier snel in herkent. De nuanceverschillen zijn duidelijk en als collega’s via de app profielen naast elkaar leggen, begrijpen ze makkelijk van elkaar waar het over gaat. Iedereen is zich er bewust van dat er verschillende aspecten van waarde zijn in een samenwerking. Dat draagt bij aan het wederzijds begrip en het onderlinge vertrouwen.”

Hoe ervaren jullie de samenwerking?

“Goed! Marjolein heeft verschillende een-op-een gesprekken gevoerd met collega’s en deze werden als prettig ervaren. Ze heeft aandacht voor de mens en creëert daardoor snel vertrouwen. Dat vormde de juiste basis voor de teamsessies die we later besloten te organiseren in samenwerking met Ralf. Hij durfde kritisch te zijn. Het was goed dat hij ons, vanuit zijn rol, een spiegel voorhield,” geeft Cuno aan. "Ik geloof erin dat je je eigen tegenspraak of externe spiegel moet organiseren om de zaag scherp te houden. Dat werkte in deze samenstelling heel goed."

Als Marjolein vraagt of hij de teamsessies ook als positief heeft ervaren, klikt Cuno bevestigend. “Máár, ze brachten ook wat onderlinge discussies teweeg. De mens vindt die weerstand, van nature, niet prettig. Toch is het goed om je kwetsbaar op te stellen en open te blijven staan voor feedback.”

“Op het moment dat je het gesprek met elkaar aangaat, gaan er deuren open. Dat maakt zo’n sessies zo bijzonder. In mijn rol is het de kunst om goed te luisteren. Dat is zo nu en dan een uitdaging,” geeft hij eerlijk toe. “We willen hier – in de toekomst – graag een vervolg aan geven. Het is goed om op deze manier het gesprek met elkaar aan te gaan. Op die manier kunnen we (nog) meer collega’s in zijn of haar kracht zetten en verder aan de organisatie bouwen. Én aan het merk en de stad Eindhoven natuurlijk,” eindigt hij het interview met een lach.

Cta Big Blue
Maak kennis met Wesselman.

Wil jij ook groeien zoals Eindhoven365?

Heb je een doel in gedachten? Deel dit met ons en wij helpen je verder.

Meer verhalen als Eindhoven365