Duurzaamheid als sleutelcriterium bij kredietverlening
Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de financiële wereld, vooral bij het verstrekken van leningen en kredieten. Banken en kredietinstellingen zijn gebonden aan strenge wet- en regelgeving die bedrijven stimuleert om duurzaam te opereren. Bedrijven die aantoonbaar bijdragen aan een groenere toekomst kunnen rekenen op gunstigere financieringsvoorwaarden. In dit artikel vertelt Mommers – van Kemenade, Business Consultant bij Wesselman bij Wesselman, je waarom duurzaamheid een cruciaal criterium is geworden, welke regelgeving van kracht is, en hoe ondernemers zich hierop kunnen voorbereiden.
Waarom is duurzaamheid een belangrijk criterium geworden bij het verstrekken van leningen of kredieten?
“Banken en kredietinstellingen moeten voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Dit maakt dat ze bepaalde bedrijven willen aantrekken en anderen juist afstoten. In hun overwegingen nemen ze mee in hoeverre je momenteel focust op duurzaamheid, of voornemens bent dit te gaan doen in de toekomst,” vertelt Adiëlle. “Dit wordt op een positieve manier gestimuleerd; banken en kredietinstellingen zijn vaak bereid rentekortingen te verstrekken of hogere bedragen te financieren aan bedrijven die aan kunnen tonen dat ze focussen op duurzaamheid. Dit kan een ondernemer doen door een duurzaamheidsrapportage aan te leveren.”
Welke concrete voorwaarden moeten banken en kredietinstellingen naleven volgens de huidige wet- en regelgeving?
“Er zijn zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen – ook wel SDG's genoemd – opgesteld door de Verenigde Naties. Dit is een oproep tot actie voor alle landen (arm en rijk) om welvaart te bevorderen én de planeet te beschermen tegen klimaatveranderingen. De doelstellingen zijn ontwikkeld om een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen. Ze streven ernaar deze doelen te bereiken voor 2030. Om dit te bewerkstelligen is er nieuwe wet- en regelgeving ingevoerd. Dit werkt top-down, wat wil zeggen dat banken, kredietinstellingen en multinationals het goede voorbeeld moeten geven. Zij moeten rapporteren over de hele keten, wat ervoor moet zorgen dat alle bedrijven genoodzaakt zijn hierin mee te gaan.”
Op welke manier wordt de duurzaamheid van bedrijven beoordeeld?
“De duurzaamheid van bedrijven wordt beoordeeld aan de hand van een duurzaamheidsrapportage. Duurzaamheidsrapporten zijn een management- en communicatietool waarmee de prestaties van een bedrijf op economisch, milieutechnisch en sociaalgebied in kaart wordt gebracht. Hiermee worden de impact van de duurzaamheidsprestaties geëvalueerd, gemeten, gedocumenteerd en gecommuniceerd aan belanghebbenden zoals investeerders, klanten, werknemers en natuurlijk banken en kredietinstellingen.”
Kun je een voorbeeld geven van het voordeel dat een duurzame klant ervaart bij het aanvragen van leningen?
“Bij de aanvraag voor een hypotheek, lening of krediet dient de bank óf de kredietinstelling te beoordelen hoe duurzaam de onderneming, die de desbetreffende aanvraag doet, is. Als er een duurzaamheidsrapportage is, wordt deze beoordeling gedaan op basis van de juiste informatie. Hierdoor wordt de kans dat zij een ondernemer een rente korting óf hogere financiering toekennen, groter,” legt Adiëlle uit. “We verwachten dat banken en kredietinstellingen aanvragen van bedrijven die niet aan duurzaamheidsdoelstellingen voldoen, in de toekomst géén financiering meer zullen verstrekken.”
Hoe helpen jullie klanten die nog niet over een eigen duurzaamheidsrapportage beschikken?
“Allereerst brengen we de visie, ambitie en doelstellingen van een onderneming op het gebied van duurzaamheid in kaart. Vervolgens gaan we, indien gewenst, samen met de onderneming in gesprek met de stakeholders. Wat vinden zij belangrijke thema’s voor de onderneming op het gebied van duurzaamheid? Op basis van de visie, ambitie en doelstellingen van de onderneming wordt - samen met de input van de stakeholders - bepaald wat de materiële onderwerpen op het gebied van duurzaamheid voor de onderneming zijn. Dit zijn de focuspunten.
Vervolgens voeren we een nulmeting uit – deze vormt het startpunt. Samen kijken we welke stappen de ondernemer wil nemen. We brengen de bijbehorende doelstellingen in kaart en werken gezamenlijk, op een effectieve manier, naar de gestelde doelen toe. De voortgang monitoren we aan de hand van data. Zodra alles in kaart is gebracht, stellen we een rapportage op. Deze rapportage kan worden aangeleverd bij een bank of kredietinstelling bij een lening- of kredietaanvraag. Daarnaast kan het waardevol zijn als bewijs richting relaties of leveranciers binnen de keten. Een dergelijk document kan voor veel verschillende doeleinden gebruikt worden," eindigt Adiëlle haar verhaal.
Neem contact op met onze expert.
Neem contact op