CO2-rapportage vervoer werknemers 2025: dit moet je vóór 1 juli 2026 regelen
Werkgevers met 100 of meer werknemers moeten uiterlijk 30 juni 2026 hun CO2-rapportage over het vervoer van werknemers in 2025 indienen. Deze verplichting valt onder de ‘Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit’ (WPM). In dit artikel lees je wat er precies speelt, voor wie de verplichting geldt en wat de mogelijke wijzigingen betekenen.
CO2-rapportage vervoer werknemers 2025
Werkgevers met 100 of meer werknemers zijn verplicht om te rapporteren over de CO2-uitstoot van het vervoer van hun werknemers. Deze rapportage over het jaar 2025 moet uiterlijk vóór 1 juli 2026 worden ingediend.
De verplichting geldt zowel voor:
- Zakelijk verkeer
- Woon-werkverkeer
Dit valt onder de regeling Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM).
Wat is de WPM-regeling?
De Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) is sinds 1 juli 2024 van kracht. Werkgevers met 100 of meer werknemers moeten sindsdien jaarlijks inzicht geven in de mobiliteit van hun personeel en de bijbehorende CO2-uitstoot.
De regeling heeft als doel om werkgevers bewuster te maken van mobiliteit en hen te stimuleren tot duurzamere keuzes.
Let op: mogelijk afschaffing voor kleinere werkgevers
Er zijn belangrijke ontwikkelingen rondom deze verplichting:
- Op 15 april 2025 nam de Tweede Kamer een motie aan om de verplichting voor kleinere werkgevers af te schaffen.
- Op 20 november 2025 werd dit voornemen officieel aangekondigd.
- Op 2 februari 2026 werd het voorstel ter internetconsultatie aangeboden.
Het voorstel: afschaffing van de rapportageplicht voor werkgevers tot 250 werknemers.
Geldt de afschaffing al voor 2025?
Nee. Dit is een cruciaal punt.
De voorgestelde afschaffing geldt:
- Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026.
Dat betekent dat bedrijven over 2026 tot 250 werknemers waarschijnlijk niet meer hoeven te rapporteren.
Let op! Over 2025 geldt de verplichting wel, dus heb je minimaal 100 werknemers? Dan moet je over 2025 gewoon rapporteren.
Deadline: 30 juni 2026
De uiterlijke indieningsdatum voor de CO2-rapportage over 2025 is: 30 juni 2026.
Wacht hier niet te lang mee, want het verzamelen van mobiliteitsdata kost vaak meer tijd dan verwacht.
Wat kun je nu doen?
Breng alle vervoersbewegingen in kaart (woon-werk en zakelijk) om goed voorbereid te zijn en verzamel gegevens over afstanden, vervoersmiddelen en brandstofsoorten. Controleer daarnaast of je organisatie onder de 100+ werknemers valt en start tijdig met de rapportage om deadlines te halen!
Conclusie
Hoewel er plannen zijn om de WPM-rapportage voor kleinere werkgevers (tot 250 werknemers) af te schaffen, geldt deze wijziging nog niet voor het jaar 2025. Werkgevers met 100 of meer werknemers moeten dus vóór 1 juli 2026 hun CO2-rapportage indienen.
Neem contact op met onze expert.
Neem contact op