Advieswijzer | Dealen met duurzaamheid in het mkb
Duurzaamheid is de toekomst, dat weten we zo langzamerhand wel. En dat het jouw bedrijf raakt ook. Toch kan het zijn dat je er nog niet mee begonnen bent, of dat je minder doet dan dat je zou moeten doen. Maar, heb je binnenkort een lening nodig, of zit er in jouw keten een grote leverancier, lukt het je niet om jonge mensen aan te trekken of heb je opdrachtgevers die vragen om concrete bewijs over hoe je maatschappelijk verantwoord onderneemt en wat jouw inzet is bij het verduurzamen van jouw keten? Dan lees je in deze advieswijzer waarom het zo belangrijk is om er nu écht werk van te maken, tips over hoe je snel kunt beginnen en welke kansen het je kan opleveren.
Urgentie 1: De komst van de CSRD raakt grote én kleine bedrijven
De heel grote bedrijven, zoals Philips, Heijmans, NS en banken, rapporteren dit jaar al volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe EU-wet, die grote bedrijven verplicht om transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Niet in vage claims, maar concreet onderbouwd met data en bewijslast over hun eigen bedrijf én over de keten. Voor grote ondernemingen geldt de CSRD vanaf boekjaar 2025. Bedrijven worden gezien als grote ondernemingen als ze twee opvolgende jaren aan minstens twee van de volgende drie kenmerken voldoen:
- Minimaal 250 fte personeelsleden
- Minimaal € 50 miljoen omzet
- Minimaal € 25 miljoen balanstotaal
Deze rapportageverplichting vraagt zo veel concrete data, dat veel CSRD-plichtige bedrijven gestart zijn met het ophalen van informatie uit de keten. Misschien heb je dit al gemerkt, doordat je verschillende vragenlijsten hebt moeten invullen voor deze bedrijven over algemene bedrijfsinformatie, de herkomst van producten of diensten, materiaalgebruik en de CO2-uitstoot van een product. Of omdat je bent uitgenodigd voor een ronde tafel met meerdere leveranciers uit de keten.
Let op! Voor je het weet, is het 2025. Begin dus op tijd met de voorbereiding daarop, ook als je niet aan de CSRD hoeft te voldoen.
Urgentie 2: Nog meer wet- en regelgeving met impact
Verbruik je bijvoorbeeld meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas (equivalent) per jaar, heb je vastgoed of meer dan 100 werknemers? Dan komt er naast de CSRD helaas nog meer wet- en regelgeving op je af. Een willekeurige greep uit deze (aankomende) wetten: zero-emissiezone, CBAM, werkgebonden personenmobiliteit, informatieplicht energiebesparing, energielabel C voor bedrijfspanden, UPV, de wet tegen greenwashing etc.
Tip! Zet informatie, data en bewijslast over jouw duurzame beleid, initiatieven en resultaten op papier en verstuur deze proactief naar leveranciers en klanten. Daarmee kun je mogelijk voorkomen dat zij bepalen welke informatie je bij hen moet aanleveren.
Let op! Weet welke wet- en regelgeving op jouw business of sector van toepassing is en welke acties je moet ondernemen om eraan te voldoen! Beperk je niet alleen tot het milieu (E), maar kijk ook naar wetgeving gericht op sociaal (S) en bestuur (G).
Tip! Op de site van SRA staat de Urgentietijdlijn, waar per sector wordt aangegeven welke wetgeving relevant is.
Urgentie 3: Banken en investeerders vragen om onderbouwde duurzaamheidsinformatie
Banken en investeerders moeten zich al verantwoorden vanuit de voor hun geldende EU-wetgeving (SFDR) over hoe zij hun kapitaalstromen aanwenden voor duurzame economie. Dus als je binnenkort een lening voor een investering wilt afsluiten, zal jouw bank waarschijnlijk - naast financiële - ook niet-financiële vragen gaan stellen bij het continueren of uitbreiding van kredietfaciliteiten, zoals vragen over de door jouw bedrijf veroorzaakte CO2-uitstoot, een externe klokkenluidersregeling, het aantal vrouwen in de directie en/of het ziekteverzuim.
Let op! CSRD-plichtige bedrijven bepalen aan de hand van de 'dubbele materialiteitsanalyse' wat de belangrijkste duurzame thema's zijn. Niet alleen voor het eigen bedrijf, maar ook voor andere belanghebbende en hun keten. Leg jouw duurzame thema's naast deze dubbele materialiteit (zie jaarverslagen en informatie uit de sector) en zorg voor aansluiting.
Voorbeeld in de bouwsector, zie jaarverslagen op de websites:
Op pagina 82 tot 86 lees je meer over de dubbele materialiteitsanalyse van BAM. Deze kun je vergelijken met de dubbele materialiteitsanalyse van Boskalis (pagina 14 en 15).
Urgentie 4: Duurzaamheid als voorwaarde bij offertes en aanbestedingen
In bepaalde branches (zoals transport en bouw), maar ook bij overheden, maak je meer kans of moet je zelfs voldoen aan bepaalde milieustandaarden - zoals de CO2-prestatieladder, Lean & Green, Prestatieladder Sociaal Ondernemen of IS12001 -, bij offerterondes en aanbestedingen.
Let op! Zoek uit welke (duurzame, sociale, milieu) certificeringen belangrijk zijn in jouw sector of voor jouw klanten. Bekijk wat er nodig is om zelf zo'n certificaat te halen en wat het oplevert!
Urgentie 5: Jongere generatie kiest voor bewustere banen
In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben starters de banen voor het uitzoeken en kunnen ze dus kritisch zijn. Het maken van positieve impact is steeds vaker een doorslaggevende factor om te kiezen voor een baan bij een duurzamer bedrijf.
Tip! Vertel op jouw website en in de nieuwsbrief over duurzame activiteiten en benoem duurzaamheid in je vacatureteksten! Ook als je nog niet zo tevreden bent over de duurzame prestaties.
7 tips om duurzaamheid om te zetten in businesskansen
Als je het al niet was, dan hebben de vijf genoemde urgenties je er vast van overtuigd dat je nu écht werk moet gaan maken van duurzaamheid. Het belangrijkste is dat je begint. Het hoeft niet meteen perfect te zijn! We hebben zeven tips om snel en effectief te starten met de belangrijkste kansen:
- Spreek intern jouw commitment uit voor duurzaamheid. Versterk je missie, visie en strategie met duurzaamheid.
- Formeer een team dat gestructureerd aan duurzaamheid kan werken.
- Ga in gesprek met ons als accountant, jouw leveranciers en klanten: wat vinden zij het belangrijkst? Wat willen ze weten? Waarmee kun je je onderscheiden? Hoe doe je het ten opzichte van jouw concurrenten op dit vlak?
- Inventariseer wat je al doet aan de belangrijkste duurzame thema's en waar je moet of kunt verbeteren. Stel een verbeterplan op en houd actief bij wat de vooruitgang is. Als je dit lastig vindt, zoek dan hulp van een deskundige stagiair of externe partij.
- Onderzoek of er subsidies beschikbaar zijn voor jouw plannen, of vraag ons naar de mogelijkheden. Denk ook aan kansen op het gebied van groene financiering.
- Sluit aan bij een duurzaam netwerk van informatie, inspiratie en kennisdeling met gelijkgestemden. Al er lokaal geen netwerk voor handen is, word dan lid van MVO Nederland en abonneer je op de berichten van Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen.
- Besteed duurzaamheid niet uit aan één persoon binnen jouw bedrijf en leg het ook niet volledig in handen van een externe partij. Verdiep je erin, doe zelf mee, maak het een onderdeel van jouw bedrijfsvoering en faciliteer je team.
Pak je kans!
Bedrijven die volop bezig zijn met hun duurzame ontwikkeling laten zien dat ze succes boeken hiermee. Sterker nog, deze bedrijven hebben een gezond verdienmodel ontwikkeld, komen gemakkelijker aan financiering (met een gunstige rente), hebben zeer gemotiveerd personeel, komen makkelijker aan nieuw personeel en hebben een goede reputatie bij hun leveranciers en klanten. Zij weten hun maatschappelijke relevantie aan te tonen en bieden meer kans op bedrijfsopvolging. Dat wil jij toch ook?
Neem contact op met jouw adviseur als we je hierbij kunnen helpen. Een duurzame strategie is niet alleen een kans, maar ook een voorwaarde om toekomstbestendig te zijn. We denken graag met je mee!
Neem contact op met onze expert.
Neem contact op