"Naast het ontzorgen van de jaarlijkse werkzaamheden heeft Wesselman mij ondersteund bij het vormgeven van structuren en is gesprekspartner bij ideeën en samenwerkingsplannen.” Henri Michiels | Directeur Smood B.V. en Munckhof Fruit Tech Innovators

Voeding met een missie

Op een slimmere manier gezonde voeding produceren, waarbij het doel is zoveel mogelijk voedingstoffen te behouden en tot een maximale smaak te komen. Dat is de missie van Henri Michiels. Hij vertrok in 2015 als aandeelhouder bij Machinefabriek Dinnissen om zich als directeur van onder andere Smood B.V. en, sinds dit jaar samen met Hans Smits, Munckhof Fruit Tech Innovators volledig op deze missie te richten. Smood staat ook voor Smart Food; voeding met een missie. Bewezen gezond, verantwoord en vooral ook toegankelijk voor iedereen. Met Munckhof Fruit Tech Innovators, van oorsprong een familiebedrijf dat al ruim 130 jaar gespecialiseerd is in innovatieve technieken voor de teelt van fruit en olijven, beïnvloedt Michiels het proces nu al bij de eerste schakel van het bereidingsproces: de oogst.

Gezonde voeding is een veelbesproken onderwerp en zoals Michiels aangeeft; “er wordt veel geroepen over wat wel en niet gezond is, maar weinig bewezen”. Voor de bewijzen werkt Michiels dan ook nauw samen met de Universiteiten in Maastricht, Wageningen en Bonn. Alleen op basis van kennis en nauwe samenwerking in de keten kunnen we als voedselproducenten innoveren, is zijn stelling. “Wist je dat we al 60 tot 90% van de voedingsstoffen verliezen tijdens het bereidingsproces? Het begint al bij de oogst. Door een tekort aan plukkers is er wereldwijd een groot plukprobleem. Hierdoor lijden we tijdens het oogsten al verliezen van 20 tot 30%. Vervolgens wordt veel voedsel gedroogd, maar door het drogen verlies je zelfs 90% aan voedingsstoffen! Zonde natuurlijk.”

Volgens Michiels toont de food sector weinig innovatiekracht: “De sector is vooral gericht op massaproductie en kostenefficiëntie; het produceren van goedkopere voeding. Mijn filosofie is: maak voeding niet goedkoper, maar juist duurder zodat je gezonde en lekkere voeding kunt maken. Mensen eten immers altijd te veel en dat is al niet gezond, maar wat we eten is ook niet zo gezond als gevolg van het bereidingsproces. De timing is nu goed, want mensen zijn bewuster op zoek naar betere voeding, maar de industrie loopt hierin nog mijlenver achter dus het is nog niet goed verkrijgbaar.”

“We moeten voeding niet goedkoper maken, dat is juist heel dom. Mensen eten altijd te veel, dus maak het vooral duurder en ook veel beter”

Als voorbeeld vergelijkt Michiels dierenvoeding met menselijke consumptie. Wij belonen onze honden en katten met producten van wel € 20 per kilo; uitgebalanceerde producten met een hoge voedingswaarde. Onze kinderen ‘belonen’ wij met snoep en koek, pure suikerbommen! Het is bewezen dat wanneer je telkens meer dan 50 gram toegevoegde suikers per dag nuttigt, dit op de lange termijn puur gif is voor je lichaam. De kennis en technologie om het beter te doen zijn aanwezig, maar om op maatschappelijk niveau daadwerkelijk verschil te kunnen maken is volgens Michiels meer samenwerking nodig tussen de strategische partners in de food sector: “De food sector bestaat voornamelijk uit zelfstandig functionerende entiteiten; ieder levert zijn eigen producten, losse componenten. Maar juist door kennis te delen en meer samen te werken, kunnen we nog veel winst behalen in de sector. Zowel in geld als in gezondere producten, wat de markt ook wil.”

De machines voor de fruitbouw die in de fabriek in het Limburgse Horst worden geproduceerd blinken uit wat techniek en innovatie betreft en genieten wereldwijd een grote naamsbekendheid. Zo staat één van de laatste innovaties momenteel te blinken in de bedrijfshal. Deze high tech spuit- en oogstsystemen zijn dankzij diverse camera’s, chips en sensoren niet alleen in staat om appels te tellen, maar ook om te detecteren wat de blad- en bloesemgroei is en wat de windrichting is en geeft ook inzicht in de oogstopbrengst per rijlengte. Op basis van deze gegevens past de spuitmachine b.v. automatisch zijn spuitkracht in een bepaalde richting aan; nieuwe techniek resulteert in grote kostenbesparing in middelen, waardoor een maximaal resultaat kan worden behaald en er vrijwel geen verspilling is. Ook verzamelt de machine data, die de consument te zijner tijd kan inzien op het moment dat het fruit wordt gekocht.

Geen doelen, maar leren en bijstellen
Wat betreft de toekomstvisie van Smood en Munckhof laat Michiels zich volledig varen op kennis en technologie. “Ik kijk niet verder dan één of hooguit twee jaar vooruit. Grote doelen stellen vind ik gevaarlijk, want iedere dag leer je weer iets nieuws en dan moet je doelen juist bij kunnen stellen. Al van ver voor zijn vertrek bij Dinnissen werkt Henri Michiels samen met Wesselman Accountants | Adviseurs. “Er is sindsdien veel gebeurt. Naast het ontzorgen van de jaarlijkse werkzaamheden heeft Wesselman mij ondersteund bij het vormgeven van structuren en is gesprekspartner bij ideeën en samenwerkingsplannen.” Michiels vaste contactpersonen bij Wesselman zijn fiscaliste Anouk van den Dungen en relatiebeheerder Ingeborg van den Heuvel. “Wesselman is qua grootte geen big four bedrijf, maar zij beschikken wel over veel disciplines en hebben hierdoor een behoorlijk kennispalet in huis.”

Wilt u meer weten over Wesselman?

Anouk van den Dungen - Maltha

Anouk van den Dungen - Maltha vertelt u graag meer tijdens een kopje koffie!

Wilt u met ons kennismaken?

Leuk. De koffie staat klaar! Bel nu Naar contactformulier

Altijd op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief, wij delen onze kennis graag met u!