Case orange
Klanten & cases

"Voor ons is het echt belangrijk dat de klik er is."

Driessen Groep

Onder de vleugels van Driessen Groep bevinden zich digitaal gedreven bedrijven in het domein van mens en werk. Ook Driessen Groep heeft, net als de rest van Nederland, een roerige tijd achter de rug. De zomerbijeenkomst, waarin wordt teruggekeken op de eerste helft van het jaar en vooruitgekeken wordt naar de tweede helft van het jaar, was dit jaar volledig online. Jeroen Driessen, CEO van Driessen Groep, praatte als een Matthijs van Nieuwkerk ‘Driessen draait door’ aan elkaar: “Heel raar en compleet anders, maar ook supergaaf! We houden van een feestje, maar juist nu moeten we samen duiding geven aan waar we middenin zitten. Het werd een event voor ons allemaal en meer dan anders, van ons allemaal.”


Klant sinds 1993
Medewerkers 500+
Case Graphic orange Driessen

Samen op weg naar groei.

Kijk je naar morgen, volgend jaar of de volgende generatie? Waar je horizon ook ligt, onze accountants en adviseurs staan nu voor je klaar. Wesselman ondersteunt bedrijven in elke fase van hun bestaan. Van start-up tot multinational en van familiebedrijf tot corporate.

Case

Jeroen vertelt: “Vanaf het begin van de coronacrisis is het voor ons duidelijk geweest dat dit voor een grote verandering zou zorgen. Samen met mijn gezin was ik tijdens carnaval op vakantie in Oostenrijk. We hoorden natuurlijk allerlei berichten uit Italië en halverwege de week ging een hotel in Innsbruck in lockdown. Toen we op zaterdag terug naar huis vlogen vanaf het kleine vliegveldje daar, besefte ik me ineens dat als iemand daar corona zou hebben, het de hele wereld over zou vliegen. En er zijn duizenden van dat soort vliegveldjes. Redelijk kort daarna hadden we een vergadering op kantoor en zei ik voor het eerst, op een vriendelijke manier, dat ik geen hand gaf. Tot die tijd had ik daar wat lacherig over gedaan. Tot het moment dus dat je voelt dat er écht iets aan de hand is. Als je dat hebt, moet je eigenlijk meteen actie ondernemen.”

""Met zijn allen, met zo min mogelijk kleerscheuren, sterker uit de storm komen.""

“We hebben vanaf dag 1 goed door kunnen werken met alle 500 medewerkers. Maar als de wereld ineens heel erg verandert, moet jij je ook aanpassen. Even pas op de plaats maken en op je in laten werken wat er om je heen gebeurt. Hoeveel invloed het gaat hebben dat weet je namelijk niet, maar wel dat het invloed gaat hebben. Wat we toen hebben gedaan, daar ben ik eigenlijk heel trots op. Als eerste hebben we alle plannen die we hadden aan de kant gelegd, hoe waardevol ook. En op de tweede plaats hebben we onze focus aangepast naar:

1. Met zijn allen,
2. Met zo min mogelijk kleerscheuren,
3. Sterker uit de storm komen.

Met zijn allen, omdat we zonder ontslagen de eindstreep willen halen. Sterker uit de storm
komen, omdat je er altijd elementen uit kunt halen die je kunt gebruiken. Maar natuurlijk het liefst met zo min mogelijk kleerscheuren. Want we gaan hier niet ongeschonden uitkomen, maar het is ook geen overleven. Kleerscheuren zijn niet fijn, maar je gaat er niet aan kapot. Als je er dan in ieder geval iets van leert, dan is het niet voor niets geweest.”

Driessen Groep heeft een driehoofdige directie. De rolverdeling was al snel duidelijk. Rob Korzilius, CFO, richtte zich vooral op zo min mogelijk kleerscheuren, op onder andere afspraken met de betreffende instanties. Michaël Munnich, COO, op ‘samen’ met de OR, directeuren van de bedrijven en HR de club bij elkaar houden en Jeroen op sterker uit de storm komen. Daarna werd het tijd om de koers uit te stippelen, voor de individuele bedrijven en de groep als totaal.

"“Kleerscheuren zijn niet fijn, maar je gaat er niet aan kapot. Als je er dan in ieder geval iets van leert, dan is het niet voor niets geweest.”"

“En daar gingen we mee aan de slag. Iedere week gaven we elkaar een update: hoe gaat
het persoonlijk en professioneel? Dat is eigenlijk heel vlot gaan lopen. De directeuren konden vooruit met de nieuwe doelen. We zijn anders gaan communiceren met elkaar, daar waar we voorheen meer 1-op-1-contact hadden, zaten we nu meer met elkaar in overleg, en leerden we ook van elkaar.”

Keek op de week

Anders communiceren deed Jeroen deze tijd ook met alle medewerkers. In plaats van elkaar live ontmoeten, gaf hij een wekelijkse update met de ‘Keek op de week’. Iedere maandag viel deze in de digitale brievenbus van alle collega’s. Jeroen praatte alle medewerkers middels een vanuit huis opgenomen video bij over de ontwikkelingen rondom corona, het bedrijf, maar stak de medewerkers op deze manier ook een hart onder de riem. “De manier waarop je het vertelt, is vaak nog belangrijker dan de boodschap. De maatregelen zijn niet altijd leuk. De tone of voice in zo’n video is erg belangrijk. De ene keer is de boodschap iets persoonlijker en dan weer zakelijker. Initiatieven als de Keek op de week hebben voor verbinding gezorgd. Dat hebben we denk ik wel heel goed gedaan en daardoor ontstond helderheid en rust. We hebben de interne communicatie echt naar een hoger niveau getild.”

De Coronakrant

Een ander nieuw initiatief was de Coronakrant, een online platform met columns, informatieve artikelen, interviews en praktijkverhalen over de gevolgen van het coronavirus op Nederlandse werkgevers en ondernemers. Jeroen kwam met het idee, omdat hij merkte dat antwoorden op vragen die hij had als ondernemer niet te vinden waren. Dat moesten toch veel meer ondernemers hebben? “Het idee voor de Coronakrant was geboren én 24 uur later was daar een enthousiast team en een website met de eerste columns en artikelen. En het bleek een succes; binnen de kortste keren zaten er duizenden bezoekers op het platform. En nog steeds wordt de Coronakrant goed bezocht. De grootste waarde: kennis en informatie delen met vele ondernemers en werkgevers in een tijd dat iedereen op zoek is naar informatie. Oftewel, elkaar inspireren in plaats van infecteren.”

"“Meer nog dan ooit heb ik het gevoel dat je écht moet werken aan de relatie en dat doe je live, persoonlijk, zodat je elkaar ook begrijpt als je juist op afstand bent van elkaar.”"
Samen het verschil maken

Bij Driessen Groep streven ze naar werkgelukkige medewerkers, die zorgen voor gelukkige klanten. Oftewel, happy employees, make happy customers. Persoonlijk contact is daarbij van essentieel belang. Jeroen Driessen: “Samen gave dingen doen die ertoe doen, dat zorgt volgens ons voor werkgeluk. Wat we in deze tijd echt gemist hebben, is het echte ‘samen werken’.

Je kunt effectief vergaderen met mensen als je ze kent, maar als je nog geen echte relatie met elkaar hebt, is het allemaal zo functioneel. Meer nog dan ooit heb ik het gevoel dat je écht moet werken aan de relatie en dat doe je live, persoonlijk, zodat je elkaar ook begrijpt als je juist op afstand bent van elkaar. Immers, zonder persoonlijke relatie geen professionele prestatie! Daarom gaat onze Brainport Human Campus nog meer een bruisende en inspirerende plek van ontmoeten en verbinden zijn in plaats van alleen maar ‘werkplekken’.

Professioneel én persoonlijk

Wesselman Accountants | Adviseurs werkt al vanaf begin jaren ‘90 met Driessen Groep samen, toen vader Jan Driessen het bedrijf startte. Jeroen: “Wesselman groeide met ons mee. Zowel persoonlijk als privé was het bedrijf jarenlang onze adviseur. Toen ons bedrijf hard groeide, werden de behoeften anders. Een team van 25 mensen heeft nu eenmaal andere behoeftes dan een team van 250 mensen. Toen zijn we voor mijn gevoel een beetje uit elkaar gegroeid.” Jeroen: “De vanzelfsprekendheid is dan weg en je hebt de ruimte om te ontdekken waar de behoeftes liggen en wie waar goed in is. Voor het stukje privé zijn we altijd bij Wesselman gebleven en voor het zakelijke stuk zijn we uiteindelijk naar een ander kantoor gegaan.

Dat hebben we een aantal jaren zo gedaan, totdat we merkten dat de relatie met die andere partij meer zakelijk was en minder een 'familiebedrijf’-gevoel had. Er lag veel kennis, dat was interessant, maar omdat we nog steeds de band met Wesselman hadden, merkten we dat daar ook grote stappen gemaakt werden. Dat zij juist bewust de richting kozen voor bedrijven zoals wij. We zijn opnieuw gaan beoordelen en besloten dat het toch fijn is dat zowel privé als zakelijk bij hetzelfde bedrijf ondergebracht is. En voor ons is het gewoon echt belangrijk dat het een partnership is waar je je goed bij voelt!”

Gülhan Üçgül en Arno Aarts zijn al jaren de vaste adviseurs van Driessen Groep en de familie. "Onze ideale adviseur is zowel persoonlijk als professioneel, en ook in die volgorde. Een professionele adviseur kan zakelijk en privé ook goed scheiden en kan daarnaast een vertrouwenspersoon zijn. Gülhan en Arno kunnen dat. We hebben persoonlijk een goede klik, worden heel goed geholpen en hebben ook echt vertrouwen in het team!”

Cta Big Blue
Maak kennis met Wesselman.

Wil jij ook groeien zoals Driessen Groep?

Heb je een doel in gedachten? Deel dit met ons en wij helpen je verder.

Meer verhalen als Driessen Groep