"Wesselman staat bij ons op speed dial" Fransje en Ellen de Kimpe | Ariza B.V. en Dixap

“Het beste wat de natuur te bieden heeft, zonder nare bijsmaak”

Op het grote industrieterrein in Helmond valt het sfeervol ingerichte Ariza zeker op. Vanuit de centrale receptie krijg je direct een inkijkje in het laboratorium, wat de open sfeer van dit bedrijf goed weergeeft. Samen met Joop Kuijpers, belasting- en familieadviseur bij Wesselman, heb ik een afspraak met Fransje en Ellen de Kimpe, de nieuwe generatie bij Ariza en Dixap. Als Fransje en Ellen vrolijk naar ons komen toegelopen, is de toon direct gezet.

Vertel eens over Ariza!
Fransje: “Ariza is in 1991 opgericht. Vanuit werkeloosheid is Ari, onze vader, begonnen. Destijds was het crisis. Hij had al bij verschillende bedrijven gesolliciteerd, waaronder ook bij Dixap. Ari komt namelijk van origine uit de concentratenwereld. Uiteindelijk besloot hij voor zichzelf te beginnen. Hij heeft van het begin af aan wel gezegd in een niche te willen werken: de biologische markt. Dat was 27 jaar geleden totaal niet sexy, er was geen vraag naar, dus.. succes! Maar het eerste jaar heeft hij meteen al een hele goede deal kunnen sluiten, en daardoor kon hij verder investeren. Vrij snel na de oprichting werd er een fabriek in Turkije gebouwd, samen met een Duitse en Turkse partner. Het kantoor was eerst een klein kamertje in huis, toen de zolder en vervolgens een kantoor op de Kromme Steenweg. Daarna is het heel snel gegaan.

De appels worden in Turkije geperst tot concentraat. Op receptuur maken we producten voor onder andere de Nederlandse supermarkten. Ari wilde de hele keten beheersen. Zo’n 14 jaar geleden zijn we hier gaan bouwen; een kantoor met een blending station en opslag.” Ellen: “De grote stap die toen gemaakt is, is dat Dixap aan Ari vroeg of hij het over wilde nemen. Dixap lag toen voornamelijk in natuurwinkels, maar Ari heeft eigen afzet naar afzetkanalen kunnen maken.” Fransje: “Dit pand is echt neergezet om een diksap fabriek te worden. Uiteindelijk is het veel groter geworden.” Ellen: “Als je nu kijkt bestaat 15% van de omzet uit eindproducten die wij verpakt leveren aan onder andere Rusland, niet alleen eigen merk maar ook private label. De overige 85% gaat om concentraten voor de industrie, waaronder Danone en Coca Cola, die het bijvoorbeeld gebruikt als ingrediënt voor een van hun dranken Als je kijkt naar ons productportfolio heeft appel het grootste volume. Het wordt vaak gebruikt als suikervervanger in producten. Daarnaast verwerken we vele andere fruitsoorten, zoals goji berries en blauwe bessen, maar ook kweepeer en kers.”

Lange termijn relatie
Fransje: “Onze toeleveranciers, van bessen, frambozen, aardbeien, rood fruit, komen voornamelijk uit Polen. Met sommigen doen we al 20 jaar zaken. Wij denken echt aan de lange termijn. Multinationals kijken vaak prijs gestuurd maar wij proberen wel echt een commitment aan te gaan.” Ellen: “Ik denk dat dat voor heel veel familiebedrijven geldt. Daarom doen we ook graag zaken met andere familiebedrijven. Je kent elkaar al lang en wordt een soort vrienden. We vinden het allemaal belangrijk het beste in de keten te leveren. We willen boeren een eerlijke prijs geven. Wesselman werkt ook veel met familiebedrijven, toch?” Joop: “Inderdaad, daar ligt onze focus.”

"We doen graag zaken met andere familiebedrijven. Je kent elkaar al lang en wordt een soort vrienden. We vinden het allemaal belangrijk het beste in de keten te leveren."

Hoe verloopt de samenwerking met Wesselman? Ellen: “Ons pa en ons ma hebben het super goedgedaan, als je kijkt naar waar je vandaan komt en waar je nu staat in een relatief korte tijd. De overgang naar een nieuwe generatie is voor ons spannend, maar ook voor onze medewerkers. Dan is het alleen maar fijn een partner als Wesselman aan je zijde te hebben die dat vaker meegemaakt heeft en je daarin kan ondersteunen.” Fransje: “We werken nog niet zo lang samen met Wesselman, zo’n twee jaar nu. Ari doet alles van nature, hij weet alles. Wij zijn opgeleid in een specifieke hoek en komen in een bestaand bedrijf terecht. Om dan al die kennis uit hem te trekken, is soms best wel een uitdaging. Daarom is Joop naast fiscalist ook de adviseur van de familie en hebben wij met Ralf van Wijk van Wesselman Consultancy coachingsgesprekken waarbij hij veel nuttige vragen stelt.” Fransje lachend: “Wesselman staat bij ons op speed dial. We zitten midden in beoordelingsgesprekken en die hebben we op advies van Wesselman een andere draai kunnen geven. We vragen of medewerkers zichzelf een spiegel voor kunnen houden: hoe vind je dat je het zelf doet? Mensen voelen zich echt gewaardeerd blijkt, en dat mensen dat zien en dat je dat bereikt is heel fijn om te horen. Dat is de eerste keer dat je dat op papier ziet staan.”

"Wesselman staat bij ons op speed dial. We zitten midden in beoordelingsgesprekken en die hebben we op advies van Wesselman een andere draai kunnen geven."

Joop: “We denken dat we in een familiebedrijf toegevoegde waarde kunnen bieden omdat een familiebedrijf meerdere lagen of cirkels heeft van familie, eigendom en bedrijf. Met familiebedrijven is het nooit hetzelfde. Het ene bedrijf vindt het fijn één adviesteam te hebben en de  andere familie wil aparte adviseurs voor de oudere en jonge generatie. Er is geen standaard recept. Ze koesteren bovendien lange termijn relaties, het gaat niet om de bonus van dit jaar. Het gaat niet over winstmaximalisatie of het bedrijf aan de hoogste bieder verkopen. Dat voelt gewoon anders. Het gaat niet alleen om het nu en heden maar dat familiebedrijven doorgegeven kunnen worden aan de volgende generatie.” Fransje: “Daarbij is de connectie ook heel belangrijk. Ook al kunnen jullie alles voor ons doen, de persoonlijke klik moet er wel zijn. Dan is het daarnaast ook een stukje vertrouwen, zien wat er opgeleverd wordt. En de evenementen die Wesselman organiseert, zoals ‘Wesselman aan de keukentafel’ voor familiebedrijven, zijn ook heel leuk.” Ellen: “We voelden ook de link met de regio. Als je het hier kunt krijgen, waarom dan iemand van ver vragen? Wij gunnen het de ondernemers hier.” Ellen: “Je ziet de markt alleen maar verder groeien. Aan de ene kant is dat super positief en aan de andere kant brengt dat ook meer concurrentie en dus andere uitdagingen. ‘Het beste wat de natuur te bieden heeft, zonder nare bijsmaak’ blijft onze missie. Dat is onze belofte. Die proberen wij in alles na te komen.”

Wilt u meer weten over Wesselman?

Joop Kuijpers

Joop Kuijpers vertelt u er graag meer over tijdens een kopje koffie!

Wilt u met ons kennismaken?

Leuk. De koffie staat klaar! Bel nu Naar contactformulier

Altijd op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief, wij delen onze kennis graag met u!