Case orange
Klanten & cases

“Ik wilde meer inzicht krijgen in de teams en weten hoe individuen zich tot elkaar verhouden"

McDonalds
Klant sinds 2024
Case Graphic orange Foto interview

Even voorstellen...

Maak kennis met Ilona Dillen, gepassioneerde HR-manager bij McDonalds, die verantwoordelijkheid draagt voor de vestigingen in Geldrop, Helmond, Veghel en Maasbree. Ze is geboren en getogen in Geldrop, maar woont inmiddels in Brandevoort.

Wij helpen McDonalds met Alle expertises
Case

Hoe is de samenwerking tussen Wesselman en McDonalds tot stand gekomen?

“Ik heb, tijdens mijn studie, stagegelopen bij Wesselman Consultancy. Na het behalen van mijn diploma ben ik gestart als HR Manager bij McDonalds. In het begin voor de vestigingen in Geldrop, Helmond en Veghel, maar inmiddels ben ik ook verantwoordelijk voor de vestiging in Maasbree. Het contact met het team HR Consultancy bij Wesselman bleef goed en we besloten samen te gaan lunchen om bij te kletsen. Daar heb ik Floor, die inmiddels ook gestart was, leren kennen,” vertelt Ilona enthousiast. “Floor haar passie ligt bij het bevorderen van teamontwikkeling. Wij, als McDonalds zijnde, zochten naar iemand die ons hierbij zou kunnen helpen. Zo zijn we uiteindelijk in gesprek geraakt. Het klikte metéén. Floor past – met haar praktische instelling en enthousiaste houding – goed bij ons als organisatie.”

Wat was het doel van de teamsessie?

“Ik wilde meer inzicht krijgen in de teams en weten hoe individuen zich tot elkaar verhouden. Hoe positioneren ze zich en wat betekent dit? We mogen elke maand nieuwe collega's verwelkomen, maar dat heeft impact. Technisch gezien begint de ontwikkeling van een team dan opnieuw, dus het blijft een work in progress.”

Jullie hebben verschillende oefeningen gedaan. Hoe reageerden de deelnemers hierop?

“Ik heb het initiatief genomen om de aftrap te verzorgen en heb mijn collega's verteld waarom we bij elkaar zijn gekomen. Floor deelde de planning vervolgens met hen en startte ze de voorstelronde. Ze won, met haar zachte karakter en oprechte interesse, al snel het vertrouwen van mijn collega's. Ze durfde de vraag achter de vraag te stellen en dat leverde mooie, openhartige antwoorden op,” vertelt Ilona.

“Dat was, in het begin, spannend” geeft Floor eerlijk toe. “Het is altijd afwachten in hoeverre individuen zich open durven te stellen. Gelukkig liep het snel los. We hebben drie verschillende oefeningen gedaan met elk een eigen doel. De posities en kwaliteiten van de teamleden zijn in kaart gebracht en we hebben geoefend met het geven van feedback. Niet alleen de interactie die ontstond was mooi, ook de gesprekken die daaruit voortvloeiden.”

Welke handelingen of inzichten worden meegenomen op de werkvloer?

“We leiden collega's intern op en dat biedt hen de kans om essentiële vaardigheden te ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling vinden we echter ook heel belangrijk. Het is geweldig om te zien dat iedereen die wens heeft – en anderen, die deze ambitie delen, willen helpen. De sessie met Floor opende wat dat betreft deuren. We hebben in kaart gebracht wat het team nodig heeft om elkaars groei te stimuleren en individuele behoeften te vervullen. Kortom; de wil is er, máár we moeten dit als organisatie zijnde ook faciliteren, want de drukte op de werkvloer maakt het soms moeilijk.”

Zijn er specifieke momenten bijgebleven? Wat heb je als waardevol ervaren?

“Dit was het moment dat ontstond na afloop van één van de drie oefeningen,” antwoord Ilona vastberaden. “Het was belangrijk dat iedereen een positie binnen de groep innam en zijn of haar mannetje stond,” voegt Floor toe. “Op het moment dat ik een kritische vraag stelde, wakkerde het gesprek tussen de shift leaders aan. Heel interessant om te zien wat dat voor inzichten bracht.”

Hoe vond je de samenwerking?

“Heel prettig,” antwoord Ilona direct. “Floor informeerde voorafgaand aan de sessie naar de situatie, maar laat zich niet kleuren door mijn aannames. Ze heeft de kaders voor de sessie geschetst en deze bij mij getoetst. De opbouw voor de training was goed. Ze had snel helder wat onze vraag was. We zijn heel blij met de samenwerking en het resultaat van de eerste sessie.”

3b8e62eda49ca7d059924eb7502f81cb
Een vraag voor Floor van der Hagen?

Neem contact op met onze expert.

Neem contact op
Cta Big Blue
Maak kennis met Wesselman.

Wil jij ook groeien zoals McDonalds?

Heb je een doel in gedachten? Deel dit met ons en wij helpen je verder.

Meer verhalen als McDonalds